Hoe kan ik me beschermen tegen gevoelens van anderen?

Hoe kan ik me beschermen tegen gevoelens van anderen?
  • Heb je last van gevoelens van andere mensen ?
  • Raak je verontrust over gevoelens die je opmerkt?
  • Ben je bang gevoelens van een cliënt over te nemen ?

Als je werkt als therapeut, masseur, begeleider familie opstellingen, trainer en als healer of Reiki behandelaar kan het zijn dat je gevoelens van andere mensen opmerkt, en je daar last van hebt.

Met enige regelmaat vraagt een cursist ‘hoe kan ik mij beschermen voor de gevoelens van anderen? ‘  Iemand anders voelt zich verdrietig of boos, en ik ben in dezelfde ruimte en voel dat en ik neem het over. Ik kan zo mijn werk niet goed doen. Wat kan ik doen dat dat voorbij gaat? Ik voel me leeggezogen, uit het lood geslagen. Het belemmert mij.

 

Wat zijn emoties en gevoelens ?

Eerst wat theorie. De zes emoties die alle mensen, alle volkeren van over de hele aardbol voelen, en herkennen, zijn:

  • vreugde
  • verdriet
  • angst
  • woede
  • verbazing
  • afschuw

Bij een emotie is er een fysiologische prikkel, bijvoorbeeld een bepaalde (universele) gelaatsuitdrukking.

Bij een  gevoel is er sprake van een ‘weten’ van de toestand/het verschijnsel dat optreedt, dat wordt gereguleerd door de hersenen. Op deze webpagina tref je een overzicht van gevoelens. Gespannen, beschaamd, verrukt, lusteloos, etc zijn voorbeelden van gevoelens.

boosheid frustratie gevoel reiki

Waarvan heb je last?

Als mensen het hebben over last hebben van andermans gevoelens, of deze overnemen,  bedoelen ze  vaak last hebben van andermans klachten of ziekte. Bijvoorbeeld iemand heeft buikpijn, hoofdpijn, er is iets mis aan de nieren, etc. En je bent in de nabijheid van deze persoon met hoofdpijn en krijgt buikpijn, hoofdpijn of een steek in jouw nieren.

Wat kun je er tegen doen, om geen last te hebben van de gevoelens van iemand anders ?

Spirituele leraren van allerlei pluimages, en ook spirituele en zelfhelp boeken beschrijven allerlei tips om geen last te hebben van gevoelens van anderen. Er zijn grofweg twee strategieën:

1) jezelf beschermen
2) er mee om leren gaan door inzicht en persoonlijke hygiëne.

 

Jezelf beschermen

Een veel aangeraden en toegepaste strategie is die van jezelf beschermen door af te schermen.

Voorbeelden van bescherm strategie zijn: jezelf (denkbeeldig) in een citroen plaatsen, in een omhulling, een schild van top tot teen en aan buik- en aan rugzijde, een dikke muur om je heen visualiseren etc.

Er zijn een aantal nadelen aan deze strategie. De nadelen zijn o.a.:
– het belemmert je intuïtieve groei
– je zal het keer op keer moeten toepassen
– je verbind je niet met je eigen emoties en gevoelens. afweer gevoelens reiki

Er mee om leren gaan door inzicht en persoonlijke hygiëne

Mijn ‘strategie’, mijn manier, die ik zelf toepas en je hier meer over zal vertellen valt in de tweede categorie.

Zinvol, en hoe voel je eigenlijk?

Ik ervaar het als zinvol, en verbindend, om te kunnen voelen wat een ander voelt. Of beter: iets te kunnen voelen wat lijkt op wat een ander voelt. Zeker weten dat het hetzelfde is, is niet mogelijk. Iets voelen doe je namelijk met jouw lijf. Het kan lijken op wat iemand anders voelt. Maar is het waarschijnlijk niet.

 

Om de strategie van ‘er mee om leren gaan door inzicht en persoonlijke hygiëne’ toe te passen kan het helpen een aantal dingen te beseffen:

Beïnvloeding

Als je samen met iemand in een ruimte zit, en de andere persoon gaapt, is er veel kans dat jij ook gaat gapen. Als er een gezelschap is en iemand is aanwezig die een geoefend meditatie leraar is, beïnvloed dat de sfeer. Wij mensen zijn niet alleen op de wereld en reageren ten alle tijden op elkaar. Of dat nou is in gesprek, of op een onzichtbare manier.

Paranormaal ?

Als je emoties, gevoelens, of klachten van iemand oppikt ben je heldervoelend. Als je meer hoort dan het wetenschappelijk denkbaar geachte, ben je helderhorend. Als je ‘gewoon’ iets weet, zonder dat je het kon weten, ben je helderwetend. Al deze vormen van helder waarnemen heten ‘paranormaal’  (para = voorbij).

Wat paranormaal genoemd wordt, zijn gewone menselijke eigenschappen die in de westerse wereld worden onderdrukt, ondergewaardeerd, gemystificeerd en te weinig getraind.

Als je er meer op zou letten, er begeleiding bij hebt, er les en feedback over krijgt, kan je helderziendheid, helderhorende vermogen etc, meer worden.

Vaak is er schaamte, of kan je zelfs denken dat je gek bent,en wordt heldervoelendheid onderdrukt. Dat is niet vreemd levend in een maatschappij die de nadruk legt op rationaliteit. En  wellicht kan je er niet met iemand over praten. En weet je dat er mensen zijn in je nabije omgeving die het maar niks zouden vinden.

 

Waarom deze zijsprong naar paranormaal ?

Wat ik duidelijk heb proberen te maken is dat het gewoon is heldervoelende, helderhorende, helderwetende en helderziende vermogens te hebben. Ook  zijn er mensen die uitzonderlijk begaafd, getalenteerd zijn in bijvoorbeeld helderziendheid en als kind al geesten of engelen of andere entiteiten zien, wat jij waarschijnlijk nooit gaat kunnen. Dat sommige mensen ergens heel erg goed in zijn wil niet zeggen dat jij niet een dergelijk vermogen hebt. Je heldervoelendheid is aan het werk als je emoties, gevoelens of ziektes voelt bij iemand in je nabijheid.

Hoe pak je het nu aan, het geen last hebben van emoties gevoelens en klachten/ziektes van iemand anders ?

Wat ik aanraad: of je nu een Reiki behandeling aan het geven bent, of op een kantoor zit, of in gesprek met een vriendin, en je merkt iets aparts op: neemt het waar. Voel wat er te voelen valt. Dat kan zijn verdriet, boosheid, angst of hele andere sensaties. Voel het.

Merk op wat je voelt of ervaart. Laat het gebeuren, de sensaties die je opmerkt. Het heeft tijd nodig, de ene keer meer dan anders. Het kan zijn dat je denkt – of denkt te weten of te voelen – dat je het niet kunt houden. Maar de sensatie gaat afnemen.

Als het je onzeker maakt, het te lang duurt naar je zin, of deze manier nieuw voor je is, kun je ook meteen de vraag (in jezelf) stellen ‘is het van mezelf of is het van de ander ?’ Geef het wat tijd. Door het erkennen en de vraag zal de sensatie die je opmerkte afnemen. Of verdwijnen. (let op , er bestaat zoiets als navoelen, het kan even wat tijd nemen).

Mocht het zijn dat de angst, boosheid, verdriet etc die je waarnam bij de ander, niet afnemen, dan kun je er van uit gaan dat het gevoel, de sensatie die je had, van jezelf is, of jouw triggert.

Hoezo de sensatie triggert mij?

Stel je praat met je vriendin over iemand die ze verloren is. Je merkt een sensatie op. Je checkt in jezelf ‘is dit van mij of van haar? ‘ De sensatie gaat niet weg. Wat er dan aan de hand is, is dat haar verdriet het verdriet in jou wat nog verwerkt wil worden en waarvan jij mogelijk niet wist dat het er (nog) was, heeft geraakt.

Het is dan zaak om toegewijde ruimte en tijd te nemen voor heelwording van jezelf. Neem bijvoorbeeld Reiki sessies bij iemand anders.

Het mooie van het getriggerd worden is dat het een uitnodiging is om op een dieper niveau heler te worden.

Jij bent bijzonder! Over gevoelens overnemen

Hoe zit het nu met gevoelens overnemen? Ik hoor wel eens mensen zeggen dat ze bijvoorbeeld hoofdpijn van iemand overgenomen hebben. Ergens in de stem lijkt dan ook vaak een soort trots te horen te zijn : dat kan ik ! Zo bijzonder ben ik! Jazeker, je bent heel bijzonder, je bent uniek. En ook jij hebt het vermogen om sensaties van iemand anders te voelen en bij je te bewaren. Dat lukt je nog ook als je die intentie hebt.
Maar jij, en degene van wie je het hebt overgenomen, worden er niet veel wijzer of heler van. Wellicht is de hoofdpijn bij de ander even weg. Toch is niemand ermee gebaat dat je dat doet. Ik raad dus aan om voortaan alleen maar de sensatie te voelen, en het daarbij te laten. Niet als het ware het gevoel  naar je toe trekken en koesteren en bij je houden. Wat je bemerkt laat je naar Moeder Aarde gaan.

reiki aan de voeten gevoelens

 

Wat altijd belangrijk is, persoonlijke hygiëne:

Hoe kun je je eigen emoties die het leven je dagelijks aanreikt verwerken? Voor vele ondernemende hsp vrouwen werkt een of meer van het onderstaande om zich met zichzelf verbonden te blijven voelen. En er voor te zorgen dat je onderscheidingsvermogen in takt blijft:

  • Dagelijkse Reiki zelfbehandeling
  • Dagelijks mediteren
  • Sporten
  • Wandelen in de natuur
  • Lummelen, niks doen, niks hoeven
  • Schrijven in je dagboek, je schaduwboek

 

Hoe kan ik omgaan met de gevoelens van anderen

Een cursiste die er eerst ook flink last van had, van gevoelens van anderen overnemen, verwoordde het zo:

Toen ik begon met Reiki leren geven en krijgen had ik hier steeds minder last van. En toen er tegen me werd gezegd dat ik zelf de keuze heb om iets over te nemen van een ander, of als ik het per ongeluk overneem het iets in mijzelf triggert, toen heb ik er haast helemaal geen last meer gehad. Ontzettend fijn. Eigenlijk ben ik er door Reiki geven heel bewust mee bezig gegaan waardoor ik het heb geleerd denk ik achteraf.

Een samenvatting van mijn strategie, de verschillende onderdelen:

  • Besef dat heldervoelen normaal is
  • Goed voor jezelf zorgen, zelfempathie, persoonlijke hygiëne door bijvoorbeeld dagelijkse Reikizelfbehandeling
  • Besef weer als het nodig is: ja jij bent machtig en kan een gevoel of klacht ‘overnemen’. Maar wie heeft daar wat aan?
  • Voel wat je voelt, neem waar wat je voelt. En verwonder je en weet je verbonden met alles wat er is

In dit blogartikel heb ik je wegwijs proberen te maken in ‘mijn’ manier – ofwel de Atlas Reiki manier – van omgaan met gevoelens van een ander.

Plaats jouw reactie hieronder

Heb je wat gehad aan deze blog? Is er iets niet helemaal duidelijk?  Wat is jouw ervaring? Leuk als je reageert, dat vind ik en dat vinden ook de lezers van dit blog.  Scroll een stukje naar beneden en daar is plek voor jouw ervaring, vraag, opmerkingen, verhaal, etc.

Gerelateerde berichten

3 Reacties

  1. november 24, 2016 10:55 Beantwoorden

    Mooi geschreven Nicola, ik kan mij helemaal vinden in je gedachten goed. Vooral het niet altijd willen afsluiten is belangrijk. Hoe harder jij jezelf afsluit, hoe meer er tegen je aan gedrukt wordt.
    Ik heb hem gedeeld op mijn pagina met de verwijzing naar jou:-)

    • Nicola Romme
      november 25, 2016 19:26 Beantwoorden

      Dag Lia,
      Leuk dat je het mooi geschreven vindt !
      En je je kunt vinden in mijn gedachtegoed. Heb je er zelf ook ervaring mee, dat afsluiten niet doen? Op wat voor manier?

      Het zou goed kunnen dat hoe harder je je afsluit hoe meer er tegen je aan wordt gedrukt. Daar heb ik geen ervaring mee : )

      Dank ook voor het delen van de pagina ! Hartegroet, Nicola Rian

  2. Sylvia
    februari 16, 2017 12:35 Beantwoorden

    Hi Nicola, het doet mij goed te lezen dat afschermen door middel van een schildje om jezelf heen zetten in jouw beleving ook nadelen heeft, ik ervaar dit ook zo. De verbinding wordt verbroken met jezelf – de ander wordt echter ook buiten spel gezet. Voelen en om leren gaan met de gevoelens en emoties die op jouw pad verschijnen klinkt mij veel gezonder in de oren, dit is ook mijn weg. Heilzaam voor jezelf maar ook voor de mensen in je omgeving een zegen als de verbinding mag blijven.
    Ook het overnemen van gevoelens of pijn van de ander- inderdaad – het is niet van jou.
    Fijn dat je dit zo mooi hebt verwoord en gedeeld, dankjewel.
    Liefs Sylvia

Reageer